Page 105 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 7)
P. 105
мачи» и т.н.*89 qg89
Приблизително 10 години след Ортес аристократическият англиканс-
ки поп Таунсенд по най-груб начин славослови бедността, като необ-
ходимо условие за богатството.
«Законодателната принуда към труд е свързана с твърде много труднос-
ти, насилия и шум, докато гладът не само предизвиква мирен, мълчалив,
постоянен натиск, но и като най-естествен мотив за труд, предизвикващ
най-мощно напрягане.»
Следователно всичко се свежда към това, да се направи гладът пер-
манентно явление между работническата класа, а за това се грижи,
според Таунсенд, принципът за населението, който е особено деен
между бедните.
«Изглежда, че е природен закон бедните да са до известна степен леко-
мислени, именно толкова лекомислени, че се раждат на тоя свят без
златни лъжички в устата, така че винаги се намират хора за изпълняване
на най-робски, най-мръсни и най-долни функции в обществото. Това
твърде много умножава фонда на човешкото щастие на други — по-
деликатните се освобождават от това тегло и могат несмущавани да се
отдадат на някоя по-издигната професия и т.н.…qg90 Законът за бедните има
тенденция да наруши хармонията, красотата, симетрията и реда на тази
система, изградена в света от бога и природата.»*90
Aко венецианският калугер е намирал в решението на съдбата, което
увековечава мизерията, оправдание за съществуването на християн-
ската благотворителност, безбрачието, манастирите и богоугодните
заведения, то протестантският храненик, напротив, намира в това
претекст да осъди законите, по силата на които бедният е имал право
на оскъдна обществена помощ.
«Напредъкът на общественото богатство — казва Щорх — създава оная
полезна класа на обществото …която извършва най-скучни, най-долни и
най-отвратителни работи, с една дума — взема върху плещите си всич-
ко, което в живота е неприятно и робско, и именно с това дава на другите
105