Page 5 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 3, ЧАСТ 2, ОТДЕЛ 7)
P. 5
продукти и условия за привеждане в действие на самата тази работна
сила — ето какво по силата на тази противоположност се персонифицира
в капитала. Не само превърнатите в самостоятелна сила продукти на ра-
ботниците, продуктите като господари и купувачи на своите производи-
p-1{? нечетливо –
тели, но също и обществените сили и бъдещата...
48a)} форма на този труд им противостоят като свойства на техния про-
дукт. Следователно тук имаме определена, на пръв поглед много мис-
тична, обществена форма на един от факторите на исторически създаде-
ния обществен процес на производство.
А сега редом с това земята, неорганичната природа като такава „rudis
indigestaque moles“, с цялата си първобитна суровост. Стойността е
труд. Затова принадената стойност не може да бъде земя. Абсолютна
плодородност на почвата не предизвиква нищо, освен че известно коли-
чество труд дава известен зависим от естественото плодородие на поч-
вата продукт. Разликата в плодородността на почвата води към това, че
едни и същи количества труд и капитал, следователно една и съща стой-
ност, се изразяват в различни количества земеделски продукти; следова-
телно, че тези продукти имат различни индивидуални стойности. Израв-
няването на тези индивидуални стойности в пазарни стойности води
към това, че
«изгодите, получавани от по-плодородна почва в сравнение с по-
лоша... преминават от обработващия или от консуматора към ленд-
лорда (D. Ricardo. «On the Principles of Political Economy, and Taxa-
tion.» [London, 1821, p. 62]).
p-2И, най-после, като „трети в този съюз“ един прост призрак — трудът
[„Die Arbeit“], който не е нищо друго освен абстракция и, взет сам по себе
си, изобщо не съществува, или, ако вземем... {нечетливо - 48b)} произ-
водителната дейност на човека изобщо, посредством която той осъщес-
твява обмяната на веществата с природата, не само оголена от всякаква
обществена форма и определеност на характера, но даже просто в ней-
ното естествено битие, независимо от общественото, откъснато от вся-
какви общества, и като израз на живота и утвърждение на живота обща
на още необществения човек с човека, получил някакво обществено оп-
ределение.
5