Page 103 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 103
022
(горе)
в) Монетата. Стойностният знак
От функцията на парите като средство за обръщение произтича тех-
ният монетен образ. Онази тегловна част, която си представяме в
цената или в паричното название на стоките, трябва да им се проти-
вопостави в обръщението като едноименен къс злато или монета.
Също както определянето еталона на цените, и сеченето на монетите
се пада на държавата. В различните национални униформи, които
златото и среброто носят като монети, но които те отново събличат
на световния пазар, се проявява разделението между вътрешни или
национални сфери на стоковото обръщение и нейната всеобща сфе-
ра на световен пазар.
81q
И тъй, златната монета и златото на кюлчета по начало се различа-
ват само по своята фигура и златото е постоянно превръщаемо от
една форма в друга.*81 Но пътят навън от монетарницата е същев-
ременно път към казана за претопяване. Защото в обръщението
златните монети се изтъркват — една повече, друга по-малко. Златно
название и златна субстанция, номинално съдържание и реално съ-
държание навлизат в процеса на своето разделяне. Едноименни
златни монети се оказват с различна стойност, защото са с различно
тегло. Златото, като средство за обръщение, се отделя от златото,
като еталон на цените, а с това и престава да бъде действителен ек-
вивалент на стоките, чиито цени то реализира. Историята на тази
обърканост образува монетната история на средните векове и на но-
вото време до 18 век. Естествената тенденция на процес на обръ-
-ти
щението да превърне златното битие на монетата в златна привид-
ност, или монетата — в символ на нейното официално метално съ-
държание, е призната дори от най-модерните закони за онази степен
на загуба на метал, която прави златната монета негодна за обръще-
ние или я демонетизира.
103