Page 11 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“
P. 11

кото общество и неговата история, Маркс дава в предговора към съчинението си
        „Към критиката на политическата икономия” в следните думи:

        В общественото производство на своя живот хората влизат в определени, необ-
        ходими,  независими  от  тяхната  воля  отношения  –  производствени  отношения,
        които  отговарят  на  определено  стъпало  от  развитието  на  техните  материални

        производителни сили.

        Съвкупността  на  тия  производствени  отношения  образува  икономическата
        структура на обществото, реалната основа, върху която се издига една правна и
        политическа надстройка и на която отговарят определени обществени форми на
        съзнание. Начинът на производството на материалния живот обуславя процеса
        на социалния, политическия и духовния живот изобщо. Не съзнанието на хората
        определя тяхното битие, а, напротив, тяхното обществено битие определя съз-
        нанието  им.  На  известна  степен  от  своето  развитие  материалните  производи-
        телни  сили на  обществото  влизат  в  противоречие със съществуващите  произ-
        водствени отношения или — което е само юридически израз на същото – с оне-
        зи отношения на собственост, в границите на които те са се движили дотогава.
        От форми на развитие на производителни сили тези отношения се превръщат в
        окови за същите. Тогава настъпва епоха на социална революция. С изменение-
        то на икономическата основа настъпва по-бавен или по-бърз преврат в цялата
        огромна надстройка. При разглеждането на такива преврати трябва винаги да се
        прави разлика между материалния преврат в икономическите условия на произ-
        водството,  който  може  да  се  установи  с  точността  на  природните  науки  –  и
        правните, политическите, религиозните, художествените или философските, на-
        късо – идеологическите форми, в които хората осъзнават тоя конфликт и го раз-
        решават с борба.


        Както за един индивид не може да се съди по това, което той сам мисли за себе
        си, също така за една епоха на преврати не може да се съди по нейното съзна-
        ние,  а,  напротив,  това  съзнание  трябва  да  се  обясни  чрез  противоречията  на
        материалния живот, чрез съществуващия конфликт между обществените произ-
        водителни сили и производствените отношения… В общи черти азиатските, ан-
        тичните, феодалните и съвременно-буржоазните начини на производство могат
        да  бъдат  наречени  прогресивни  стъпала  на  икономическата  обществена  фор-
        мация.


        ***
        (Кратката  формулировка  на  Маркс  в  писмото  му  до  Енгелс  от  7  юли  1866  г.:
        „Нашата  теория  за  определяне  на  организацията  на  труда  чрез  средствата за
        производство.”)


        Откриването  на  материалистическото  разбиране  на  историята  или,  по-вярно,
        последователното продължение, разпростиране на материализма в областта на
        обществените явления премахна два главни недостатъка на по-раншните исто-
        рически теории.




                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16