Page 10 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“
P. 10
Маркс. Диалектическият материализъм „не се нуждае от никаква философия,
която да стои над другите науки.”
От по-раншната философия остава:
„учението за мисленето и неговите закони – формалната логика и диалектиката.”
А диалектиката, според разбирането на Маркс, в съгласие и с Хегел, включва в
себе си това, което днес наричат теория на познанието, гносеология, която
трябва да разглежда своя предмет също така исторически, като изучава и
обобщава произхода и развитието на познанието, прехода от незнание към поз-
нание.
В днешно време идеята за развитието, за еволюцията, е влязла почти изцяло в
общественото съзнание, но по други пътища, не чрез философията на Хегел. Но
тази идея във формулировката, която са й дали Маркс и Енгелс, опрени на Хе-
гел, е много по-всестранна, много по-богата по съдържание отколкото общораз-
пространената идея за еволюцията. Развитие, което сякаш повтаря изминатите
вече степени, но ги повтаря по-другояче, на по-висока база („отрицание на отри-
цанието”), развитие, така да се рече, по спирала, а не по права линия; – разви-
тие скокообразно, катастрофно, революционно; – „прекъсвания на постепен-
ността”; – превръщане на количеството в качество; – вътрешни импулси за раз-
витие, произлизащи от противоречието, от сблъскването на различните сили и
тенденции, които действуват върху дадено тяло или в границите на дадено яв-
ление или вътре в дадено общество; – взаимозависимост и най-тясна, нераз-
ривна връзка между всички страни на всяко явление (при което историята откри-
ва все нови и нови страни), връзка, която дава единен закономерен световен
процес на движението – ето някои черти на диалектиката като по-съдържателно
(от обикновеното) учение за развитието. (Ср. писмото на Маркс до Енгелс от 8
януари 1868 г. с надсмиването над „дървените трихотомии” на Щайн, които е не-
лепо да се смесват с материалистическата диалектика.)
03
(горе)
Материалистическо разбиране на историята
Съзнаването на последователността, незавършеността, едностранчивостта на
стария материализъм довежда Маркс до убеждението, че е необходимо „да се
съгласува науката за обществото… с материалистическата основа и да се пре-
устрои тя съгласно тая основа.”
Ако материализмът обяснява изобщо съзнанието с битието, а не обратното, то,
приложен към обществения живот на човечеството, той изисква да се обяснява
общественото съзнание с общественото битие.
„Технологията – казва Маркс („Капиталът”, т. I [бълг. изд. стр. 303]) – разкрива
активното отношение на човека към природата, непосредствения производствен
процес на неговия живот, а заедно с това и процеса на неговите обществени
жизнени отношения и духовните представи, които произтичат от тях.” Цялостна
формулировка на основните положения на материализма, приложен към човеш-
10