Page 8 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“
P. 8

„Хегел бе идеалист, т.е. според него мислите на нашата глава не са отражения
        („Abbilder”, копия, понякога Енгелс говори за „отпечатъци”), повече или по-малко
        абстрактни, на действителните неща и процеси, а, напротив, нещата и тяхното
        развитие са за Хегел отражения на някаква идея, съществуваща някъде преди
        възникването на света.” В съчинението на Ф. Енгелс „Лудвиг Фойербах” [„Ludwig
        Feuerbach”], в което той излага своите и Марксовите възгледи за философията
        на Фойербах и което той дал за печат след като препрочел стария свой и Марк-
        сов ръкопис от 1844-1845 г., по въпроса за Хегел, за Фойербах и за материалис-
        тическото разбиране на историята – Енгелс пише:


        Големият основен въпрос на всяка, а особено на най-новата философия, е въп-
        росът за отношението на мисленето към битието… на духа към природата… Кое
        е първично: духът или природата… Философите са се разделяли на два големи
        лагера според това, как са отговаряли на тоя въпрос. Ония, които са твърдели,
        че духът е съществувал преди природата, и които следователно така или иначе
        са признавали сътворението на света… са образували идеалистическия лагер.
        А ония, които са смятали за основно начало природата, спадат към различните
        школи на материализма.

        Всяка друга употреба на понятията идеализъм и материализъм във философски
        смисъл води само към бъркотия. Маркс отхвърля решително не само идеализ-
        ма, който винаги така или иначе е свързан с религията, но и разпространеното,
        особено в днешно време, гледище на Юм и Кант, агностицизма, критицизма, по-
        зитивизма в различните им видове — като смята подобна философия за „реак-
        ционна отстъпка” на идеализма и в най-добрия случай за „срамежливо пропуща-
        не през задната врата материализма, изгонван пред очите на публиката”. Виж по
        тоя въпрос, освен споменатите съчинения на Енгелс и Маркс, писмото на пос-
        ледния  до  Енгелс  от  12  декември  1866  г.,  където  Маркс,  като  отбелязва  по-
        материалистическото отколкото през последните години изказване на известния
        природоизследовател Т. Хъксли и неговото признание, че доколкото „ние дейст-

        вително наблюдаваме и мислим, ние никога не можем да напуснем почвата на
        материализма”,  упреква  го,  че  оставя  „отворена  вратичка”  към  агностицизма,
        юмизма.

        Особено трябва да се отбележи възгледът на Маркс върху отношението на сво-
        бодата към необходимостта: „необходимостта е сляпа само доколкото не е раз-
        брана. Свободата е опознаване на необходимостта” (Енгелс в „Aнти-Дюринг”) -
        признаване  на  обективната  закономерност  в  природата  и  на  диалектическото
        превръщане на необходимостта в свобода (еднакво с превръщането на непоз-
        натото, но познаваемо „нещо в себе си” в „нещо за нас”, на „същността на неща-
        та” — в „явления”). За основен недостатък на „стария”, в това число и на Фойер-
        баховия (а още повече на „вулгарния”, на Бюхнер-Фохт-Молешотовия) материа-
        лизъм Маркс и Енгелс смятат:


              (1) че тоя материализъм е „предимно механичен”, недържащ сметка за най-
              новото развитие на химията и биологията (а в наши дни би следвало да се до-
              бави: на електрическата теория за материята);


                                                            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13