Page 51 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 51

труд като предметен характер на самите продукти на труда, като об-

      ществени природни свойства на тези неща, а поради това и общест-

      веното отношение на производителите към общата маса на труда се
      отразява във вид на едно съществуващо вън от тях обществено от-

      ношение между предмети. Чрез това quid pro quo [лат.: разменяне]

      продуктите на труда стават стоки, сетивно-свръхсетивни или общест-

      вени  неща.  Така,  светлинното  въздействие  на  дадено  нещо  върху

      зрителния нерв се изразява не като субективно раздразнение на са-

      мия зрителен нерв, а като предметна форма на нещо, което се нами-

      ра вън от окото. Но при гледане действително се проектира светлина
      от дадено нещо, от външния предмет, върху друго нещо — окото. То-

      ва  е  физическо  отношение  между  физически  неща.  Но  стоковата

      форма и стойностното отношение на продуктите на труда, в което тя

      се проявява, нямат абсолютно нищо общо с тяхната физическа при-

      рода и с вещните отношения, които произтичат от нея. Тук тъкмо оп-

      ределеното  обществено  отношение  на  самите  хора  приема  за  тях

      фантасмагоричната форма на едно отношение между нещата. Зато-
      ва, за да намерим аналогия, трябва да се впуснем в мъглявата об-

      ласт на религиозния свят. В него продуктите на човешкия мозък изг-

      леждат като самостоятелни същества, надарени със собствен живот

      и намиращи се в отношения помежду си и с хората. Същото става в

      стоковия свят с произведенията на човешката ръка. Това нещо аз на-

      ричам фетишизъм, който е споен с продуктите на труда, когато те би-

      ват произвеждани като стоки, и който затова е неотделим от стоково-

      то производство.


            (Фетишизъм: култ  към  неодушевени  предмети,  сляпо  преклонение  към

            нещо, което (уж) има свръхестествени свойства, поклонничество, идоло-
            поклонство, мистериозност и пр. - из тълковния речник. бг.ред.)



      Този фетишен характер на стоковия свят произтича, както вече пока-

      за предходният анализ, от своеобразния обществен характер на оня
      труд, който произвежда стоки.






                                                           51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56