Page 50 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 50
ношение на всички други стоки тя застава на глава и развива в своя-
та дървена глава бръмбари, много по-чудновати, отколкото ако тя от
само себе си почне да танцува.*25
Следователно мистичният характер на стоката не произтича от ней-
ната потребителна стойност. Също така той не произтича и от съ-
държанието на стойностните определения. Първо, защото колкото и
да са различни видовете полезен труд или видовете производствена
дейност, физиологическа истина е, че те са функции на човешкия ор-
ганизъм и че всяка такава функция, каквото и да бъде нейното съ-
държание и форма, е по същество изразходване на човешки мозък,
нерви, мускули, сетивни органи и т.н. И второ, което лежи в основа-
та на определението на величината на стойността, времетраенето на
горепосоченото изразходване или количеството на труда — при него
количеството даже очевидно се различава от качеството на труда. 26q
Работното време, колкото струва произвеждането на средствата за
живот, е трябвало да интересува човека при всички обществени със-
тояния, макар и нееднакво в различните степени на развитието.*26
Най-сетне, щом хората по какъвто и да е начин работят един за друг,
и техният труд добива обществена форма.
И тъй, откъде произлиза загадъчният характер на продукта на труда,
когато той приеме стокова форма? Очевидно, от самата тази форма.
Еднородността на всички видове човешки труд придобива вещна
форма на качество, еднакво за всички продукти на труда — стойност-
та; измерването на изразходването на човешката работна сила чрез
неговото времетраене добива формата на величина на стойността на
продуктите на труда; и най-сетне — отношенията между производи-
телите, в които се осъществяват казаните обществени определения
на техния труд, добиват форма на едно обществено отношение на
продуктите на труда.
Така че тайнствеността на стоковата форма се състои просто в това,
че тя отразява за хората обществения характер на техния собствен
50