Page 49 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 49
ното, в стоката, която вече функционира като парична стока, напр. в
златото, е ценовата форма. „Ценовата форма“ на платното следова-
телно е:
20 аршина платно = 2 унции злато
или, ако 2 фунта стерлинги е монетно наименование на 2 унции зла-
то, тогава
20 аршина платно = 2 фунта стерлинги.
Мъчнотията в разбирането на паричната форма се ограничава в раз-
бирането на всеобщата еквивалентна форма, значи на всеобщата
форма на стойността изобщо, на форма ІІІ. Форма ІІІ се възвръща
обратно към форма II, към разгънатата форма на стойността, а неин
съставящ елемент е форма I: 20 аршина платно = 1 палто или х
стока А = у стока В. Затова простата форма на стойността е заро-
дишът на паричната форма.
017
(горе)
Д. Стоковият фетишизъм и неговата тайна
На пръв поглед една стока изглежда съвсем просто и тривиално не-
що. Нейният анализ показва, че тя е нещо твърде забъркано, пълно с
метафизични тънкости и теологични въртели. Доколкото тя е потре-
бителна стойност, в нея няма нищо мистериозно — все едно дали я
разглеждам от тази гледна точка, че тя със своите свойства задово-
лява човешки потребности, или че получава тези свойства само като
продукт на човешки труд. Съвсем ясно е, че човек със своята дейност
изменя формите на природните материали по един полезен за него
начин. Формата на дървото например се изменя, когато от него пра-
вим маса.25q И все пак масата си остава дърво, най-обикновено сетивно
нещо. Но щом се яви като стока, тя веднага се превръща в сетивно-
свръхсетивно нещо. Тя не само стои с краката си на земята, но по от-
49