Page 61 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 61
дни — нейният фетишен характер за тогава като че ли все още лесно
може да се прозре. В по-конкретни форми изчезва дори и тази при-
видна простота. Откъде се вземат илюзиите на монетарната сис-
тема? Тя по самото злато и сребро не е разпознала, че те като пари
представляват обществено производствено отношение, само че във
формата на природни предмети с чудновати обществени свойства. А
нима фетишизмът на модерната политическа икономия, която тъй
високомерно се присмива на монетарната система, не става съвсем
осезаем, когато тя разглежда капитала? От дълго време ли е изчез-
нала физиократската илюзия, че поземлената рента израства от зе-
мята, а не от обществото?
Но за да не забягваме напред, тук ще се ограничим с още един при-
мер относно самата стокова форма. Ако стоките можеха да приказ-
ват, те биха казали: човекът нека се интересува за нашата потреби-
телна стойност но на нас, като вещи, тя не ни се полага. Това, което
ни се полага като на вещи, е нашата стойност. Нашето собствено
движение като стокови неща го доказва. Ние се отнасяме едни към
други само като разменни стойности.
34q
А сега да чуем какво казва икономистът, който се крие зад стоковата
душа:
«Стойността (разменната стойност) е свойство на нещата, богатството
(потребителната стойност) — на хората. Стойността в този смисъл по
необходимост включва в себе си размяна, а богатството — не.”*34 „Бо-
гатството (потребителната стойност) е атрибут на човека, стойността е
атрибут на стоките.35q Един човек или едно общество са богати; една перла
или един диамант имат стойност… Една перла или един диамант имат
стойност като перла или диамант.»*35
Досега още нито един химик не е открил разменна стойност в перла
или в диамант. Но икономическите откриватели на тази химична суб-
станция, които предявяват особена претенция за критическа дълбо-
чина, намират, че потребителната стойност на вещите е независима
61