Page 162 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 3, ЧАСТ 2, ОТДЕЛ 5)
P. 162

назаем в смисъла на капиталистическия начин на производство; когато

           се взема заем поради лична нужда, както от заложната къща; когато пот-

           ребяващите  богаташи  получават  заеми  за  разточителство;  или  когато
           производителят  е  некапиталистически  производител,  дребен  селянин,

           занаятчия и  т.н.,  следователно  още  като  непосредствен  производител
           е притежател  на  своите  собствени  условия  на  производство;  най-

           сетне, когато  самият  капиталистически  производител  оперира  в  тол-
           кова малък мащаб, че се приближава към посочените по-горе производи-

           тели, които работят сами.


           Различието на лихвоносния капитал, доколкото той образува съществен

           елемент на капиталистическия начин на производство, от лихварския ка-
           питал съвсем не лежи в природата или в характера на самия този капи-

           тал. Това различие се създава само от изменилите се условия на него-

           вото функциониране и от обусловения от тях съвсем нов облик на заема-
           теля, който противостои на паричния кредитор. Даже когато човек без

           състояние получава кредит като промишленик или търговец, това се из-
           вършва  само  с  надежда,  че той  ще функционира  като  капиталист,  ще

           присвоява с помощта на заетия от него капитал незаплатен труд. Креди-
           тът му се дава като на потенциален капиталист. И това тъй много възхи-

           щаващо икономистите-апологети обстоятелство, че човек без състояние,

           но с енергия, солидна репутация, способности и познаване на работата
           може по този начин да се превърне в капиталист — защото при капита-

           листическия начин на производство търговската оценка на всекиго се из-

           вършва повече или по-малко правилно, — колкото и много да спомага за
           появяване на все нови и нови авантюристи, твърде нежелателни за на-

           личните отделни капиталисти, укрепва господството на самия капитал,
           разширява неговата база и му дава възможност да рекрутира все нови и

           нови сили от обществените низини. Точно както през средните векове
           фактът,  че  католическата  църква  избираше  своята  йерархия  измежду

           най-добрите умове сред народа, без да обръща внимание на съсловие,

           произход и състоятелност, бе главно средство за укрепване господството
           на поповете и за потискане на миряните. Колкото по-способна е господс-

           тващата класа да приема в своята среда най-значителните хора от по-
           тиснатите класи, толкова по-солидно и по-опасно е нейното господство.



           Вместо да анатемосват лихвоносния капитал изобщо, инициаторите на


                                                           162
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167