Page 110 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 110
производство благородните метали се разменят направо с други сто-
ки. Там става продажба (от страна на стокопритежателите) без покуп-
ка (от страна на притежателите на злато и сребро).*89 А по-късни
продажби, без следващи ги покупки, способстват само за по-
нататъшно разпределение на благородните метали между всички
стокопритежатели. Така по всички точки на движение се образуват
златни и сребърни съкровища от най-различни размери. Заедно с
възможността да се задържа стоката като разменна стойност или
разменната стойност да се задържа като стока, се пробужда страстта
към златото. Заедно с разширението на стоковото обръщение расте
могъществото на златото, винаги готовата, абсолютно обществена
форма на богатство. „Златото е чудесно нещо! Който го притежа-
ва, той е господар на всичко, каквото пожелае. Чрез златото човек
дори може да настани души в рая.“
(Колумб, в писмо от Ямайка, 1503 г.) Тъй като по парите не се позна-
ва какво се е превърнало в тях, всичко, било то стока или не, се
превръща в пари. Всичко става годно за продан и покупка. Обръще-
нието става голямото обществено отмъщение, в която попада всичко,
за да излезе отново като паричен кристал.90q На тази алхимия не могат
да противостоят дори кокалите на светците, а още по-малко не тъй
грубите свети неща, които са извън човешката търговия.*9091q Как-
то в парите е заличена всяка качествена разлика на стоките, така те
от своя страна заличават като радикален левелер [уравнител] всички
различия.*9192q Парите обаче са сами стоки, нещо външно, което мо-
же да стане частна собственост на всекиго. Така обществената сила
става частна сила на частното лице. Затова античното общество ги
заклеймява като разменната монета на своя икономически и нравст-
вен порядък.*9293q Съвременното общество, което още в детските си
години изтегля за косите Плутос [бог на парите] от недрата на земя-
та,*93 поздравява в чудотворното злато блестящото въплъщение
на своя собствен жизнен принцип.
110