Page 111 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 111

Стоката като потребителна стойност задоволява някоя особена пот-

      ребност и образува един особен елемент на материалното богатство.


      Но стойността на стоката измерва върху всички елементи на матери-

      алното  богатство  степента  на  своята  притегателна  сила,  а  значи  и

      общественото богатство на своя притежател. За варварски простия

      стокопритежател,  дори  за  един  западноевропейски  селянин,  стой-

      ността е неразделна от стойностната форма, затова за него умножа-

      ването  на  златното  и  сребърно  съкровище  е  умножаване  на  стой-
      ността. Наистина, стойността на парите се мени — било поради про-

      мяна на тяхната собствена стойност, било поради промяна на стой-

      ността на стоките. Но това не пречи, от една страна, 200 унции злато

      както и по-рано да съдържат повече стойност отколкото 100 унции,

      300 — повече отколкото 200 и т.н., а от друга страна — металната,

      натуралната  форма  на  тая  вещ  да  остане  всеобща  еквивалентна

      форма на всички стоки, непосредствено обществено въплъщение на
      всеки човешки труд. Стремежът към натрупване на съкровища по са-

      мата си природа е безграничен. Качествено или по своята форма па-

      рите са неограничени, т.е. те са всеобщ представител на материал-

      ното  богатство,  защото  са непосредствено  превръщаеми  във всяка

      стока.  Но  същевременно  всяка  действителна  парична  сума  е  коли-

      чествено  ограничена,  значи  е  покупателно  средство  с  ограничено

      действие. Това противоречие между количествена граница и качест-

      вена неограниченост на парите тласка трупача на съкровища все на-

      зад  към  Сизифовския  труд  на  натрупването.  С  него  става  същото,
      както със завоевателя на света, който с всяка нова страна завладява

      само една нова граница.



      За  да  бъде  задържано  златото  като  пари  и  значи  като  елемент  за

      натрупване  на  съкровища,  трябва  да  му  се  попречи  да  циркулира,

      или като средство за покупки да се превръща в средства за потреб-
      ление. Затова този, който трупа съкровище, жертва на златния фе-

      тиш желанията на своята плът. Той сериозно прилага евангелието на

      въздържанието. От друга страна, той може да изтегли от циркулация-


                                                           111
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116