Page 186 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 2 и 3)
P. 186

лема за образуването на капитала така: Как може да възникне капитал, ко-
      гато цените се регулират от средната цена. т.е. при последна сметка

      от стойността на стоката? Казвам „при последна сметка”, понеже сред-

      ните цени не съвпадат направо с величината на стоковите стойности, както
      вярват А. Смит, Рикардо и др.]
      a38
      [*38 „Във формата на пари… капиталът не дава никаква печалба.” (Рикар-

      до, Principles of Political Economy, стр. 267)]
      a39

      [*39 В енциклопедии върху класическата древност човек може да срещне

      безсмислицата, че в античния свят капиталът бил напълно развит, „липсвали
      само свободният работник и кредитът”. И г. Момзен в своята „Римска исто-

      рия” изпада от едно quid pro quo в друго.]
      a40

      [*40 Затова различни законодателства установяват един максимум за про-

      дължителността на трудовия договор. Всички законници на народи, у които
      трудът е свободен, регулират условията за прекратяването на договора. В

      редица страни, особено в Мексико, робството е скрито под формата на „пео-

      наж” [виж речника за чужди думи в края на тома] (а преди американската
      гражданска война — и в откъснатите от Мексико територии; а по същността

      на работата — и в Дунавските провинции преди реформите на Куза). Чрез
      заеми, които трябва да бъдат погасени във вид на труд и се провлачат от по-

      коление на поколение, не само отделният работник, но и неговото семейство

      фактически стават собственост на други лица и на техните семейства. Хуа-
      рес беше унищожил този „пеонаж”. Тъй нареченият император Максимилиян

      го въведе пак с декрет, който в парламента във Вашингтон справедливо биде
      заклеймен като декрет за възстановяване на робството в Мексико. „От моите

      лични телесни и духовни способности и възможности за действие аз мога…

      да  отчуждавам  на някой  друг  една  ограничена  по  време употреба, защото
      след това ограничение те получават едно външно отношение към моята то-

      талност и общност, а с отчуждаването на цялото мое конкретизирано чрез
      труда време и тоталността на моето производство аз  бих превърнал това,

      което е негова субстанция, моята всеобща дейност и действителност, моята
      личност — в собственост на някого другиго.” (Хегел, Philosophie des Rechts,

      Берлин, 1840 г., стр. 104, §67)]
      a41

      [*41 Значи това, което характеризира капиталистическата епоха, е, че ра-

      ботната сила придобива за самия работник формата на стока, която му при-


                                                           186
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191