Page 127 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 127
Causes of Value: chiefly in reference to the writings of Mr. Ricardo and his
followers”, by the Author of „Essays on the Formation etc. of Opinions”, Лондон,
1825, стр. 39) C. Бейли, авторът на това анонимно съчинение, което на вре-
мето си направи много шум в Англия, си въобразява, че като посочва пъстро-
то множество от относителни изрази на една и съща стокова стойност, той е
унищожил всяко определение на понятието стойност. Раздразнителността, с
която го нападна школата на Рикардо, напр. в „Уестминстър ривю”, доказа, че
той, впрочем, въпреки собствената си ограниченост, все пак е напипал слаби
места в теорията на Рикардо.]
24
[*24 От самата форма на всеобщата непосредствена разменимост всъщ-
ност ни най-малко не личи, че тя е противоречива стокова форма, също тъй
неразривно свързана с формата на не непосредствената разменимост, както
положителният полюс на магнита е свързан с отрицателния. Затова човек
може да си въобрази, че на всички стоки би могло едновременно да се тури
печатът на непосредствена разменимост, също както може да си въобрази,
че всички католици могат да се направят папи. За дребния буржоа, който
вижда в стоковото производство nес крайната граница на човешката свобода
и на индивидуалната независимост, естествено, би било много желателно да
се види освободен от свързаните с тази форма недостатъци, особено от не
непосредствената разменимост на стоките. Обрисуването на тази филистер-
ска утопия съставя Прудоновия социализъм, който, както показах на друго
място, няма дори заслугата да бъде оригинален, а много години преди Пру-
дон и много по-добре е бил развит от Грей, Брей и др. Това обаче не пречи
на такава мъдрост да избуява и в днешни дни в известни среди, под името
„science“ [френ.: наука]. Никога една школа не е употребявала толкова много
думата „science“ както школата на Прудон, защото
„Понятия, където не достигат
там думата навреме ще довтаса.“
[из Гьотевия „Фауст”, I]
25
[*25 Да си припомним, че Китай и масите [дървените маси] започнаха да
танцуват, когато целият останал свят изглеждаше спрял — за окуражаване
на другите]
26
[*26 Бележка към второто издание: У древните германи големината на един
морген земя е била измервана с труда на един ден и затова моргенът е бил
127