Page 129 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 129

индийските форми на обща собственост би показало как от различните фор-
      ми на самораслата обща собственост произлизат различни форми на нейно-

      то разпадане. Така напр. различните оригинални типове на частната собст-

      веност у римляните и у германите могат да се извлекат от различни форми
      на индийската обща собственост. (Карл Маркс, Zür Kritik usw., стр. 10 (бълг.

      изд. стр. 23])]
      31

      [*31 Недостатъчността на Рикардовия анализ на величината на стойността

      — а той е най-добрият — ще бъде изтъкната в третата и в четвъртата глава
      на това съчинение. Но колкото се отнася до стойността изобщо, класическата

      политическа икономия никъде не различава изрично и с ясно съзнание труда,

      както той се изразява в стойността, от същия труд, доколкото той се изразява
      в  потребителната  стойност  на  неговия  продукт.  Естествено,  фактически  тя

      прави това различие, като разглежда труда ту количествено, ту качествено.
      Но на нея не й хрумва, че само количественото различие на видовете труд

      предполага тяхното качествено единство или равенство, т.е. тяхното свежда-
      не към абстрактен човешки труд. Рикардо напр. изказва своето съгласие със

      следните думи на Детю де Траси: „Тъй като е сигурно, че само нашите телес-

      ни и духовни способности са наше първоначално богатство, употребата на
      тези способности, под вида на какъвто и да е труд, е нашето първоначално

      съкровище; и винаги именно тази употреба създава всички онези неща, които
      ние наричаме богатства… При това е сигурно, че всички тези неща предс-

      тавляват сaмо труда, който ги е произвел, и че ако те имат стойност или дори
      две различни стойности, те могат да я имат само от стойността на труда, от

      който произтичат.” (Детю де Траси, Elements d'ideologie, IVe et Ve parties, Па-

      риж,  1826,  стр.  35,  36.  Сравни:  Ricardo  [Рикардо],  The  Principles  of  Political
      Economy, 3 издание, Лондон, 1821, стр. 334). Нека само споменем, че Рикар-

      до приписва  на Детю  своя  собствен  по-дълбок  смисъл.  Наистина, Детю  от
      една страна казва, че всички неща, които съставят богатството, „представля-

      ват само труда, който ги е произвел”, но от друга страна той казва, че те по-
      лучавали своите „две различни стойности” (потребителна и разменна стой-

      ност) от „стойността на труда”. С това той изпада в пошлостта на вулгарната

      икономия, която най-напред предпоставя стойността на една стока (в даде-
      ния случай на труда), за да определи след това чрез нея стойността на дру-

      гите стоки. Рикардо го чете така, че както в потребителната, така и в размен-
      ната стойност се изразява труд (не стойност на труда). Но сам той тъй малко

      различава двоякия характер на труда, който е изразен двойно, че в цялата


                                                           129
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134