Page 135 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 135

привличани от стоките.” (пак там, стр. 155) „Парите са знак на някоя вещ и я
      представляват.” (Монтескьо, Esprit des Lois. Oeuvres, Лондон, 1767 г., том II,

      стр. 2.) „Парите не са прост знак, защото те сами са богатство; те не предс-

      тавляват стойностите, те самите им са равностойни.” (Льо Трон, De l'lnteret
      Social, стр. 910.) „Ако разглеждаме понятието стойност, самата вещ се взема

      само като знак и има значение не като самата себе си, а като това, което
      струва.” (Хегел, Philosophie des Rechts, стр. 100) Юристите още дълго преди

      икономистите са пуснали в ход представата за парите само като знак и за
      само имагинерната стойност на благородните метали. Те са вършили това в

      своята служба като сикофанти на кралската власт, чието право да фалши-

      фицира монети те през цялото средновековие са подкрепяли с традициите
      на Римската империя и с изразените в пандектите понятия за парите. „Никой

      не може и не бива да се съмнява — казва техният прилежен ученик Филип
      Валоа в един декрет от 1346 г., — че само на Нас и на Наше Кралско Вели-

      чество  принадлежи…  сеченето  на  пари,  тяхното  производство,  състав,  ре-
      зерви и всички разпореждания относно парите, както и правото да ги пущаме

      в обръщение по такъв начин и на такава цена, както на Нас ни харесва и как-

      то Ние благоволим.” Догма на римското право е било, че императорът декре-
      тира стойността на парите. Изрично е било забранено парите да се третират

      като стока. „Не бива да се разрешава никому да купува пари, защото те са
      създадени за общо ползване и не бива да стават стока.” Добре излага този

      въпрос Дж. Ф. Панини в Saggio sopra il giusto pregio delle cose, 1751 г., у Кус-
      тоди, Parte Moderna, том II. Особено във втората част на своето съчинение

      Панини полемизира с господа юристите.]
      48
      [*48 „Ако един човек би могъл да добие в мините в Перу една унция сребро

      и да го достави в Лондон за същото време, което му е потребно за производ-

      ството на един бушел жито — тогава едното ще бъде естествената цена на
      другото; ако пък благодарение на разработването на нови и по-богати мини

      сега той може да добие две унции сребро със същото усилие както по-преди
      една, то пшеницата при цена 10 шилинга за един бушел ще бъде също тъй

      евтина, както по-рано при цена 5 шилинга, caeteris partibus [лат.: при равни

      други условия].” (Уйлям Пети, A Treatise of Taxes and Contributions, Лондон,
      1667 г., стр. 31)]
      49
      [*49 След като господин професор Рошер ни поучи, че „погрешните дефи-

      ниции на парите могат да бъдат разделени на две главни групи: такива, които



                                                           135
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140