Page 14 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 14
И така, видяхме: в потребителната стойност на всяка стока се съдър-
жа определена, целесъобразно-производствена дейност или полезен
труд. Потребителни стойности не могат да противостоят едни на дру-
ги като стоки, ако в тях не се съдържат качествено различни видове
полезен труд. В общество, чиито продукти общо взето приемат фор-
мата на стока, т.е. в общество от стокопроизводители, тази качестве-
на разлика между видовете полезен труд, практикувани независимо
един от друг като частни операции на самостойни производители, се
развива в много сложна система, в обществено разделение на труда.
Впрочем на самото палто е безразлично дали ще го носи шивачът
или клиентът. И в двата случая то служи като потребителна стойност.
Също така и отношението между палтото и труда, който го е произ-
вел, не се изменя само по себе си от това, че шивачеството става от-
делна професия, самостойна брънка в общественото разделение на
труда. Там, където е бил принуден да се облича, човек е шил дрехи
цели хилядолетия, преди да стане шивач един отделен човек. Но
съществуването на палтото, на платното или на който и да било друг
предмет от материалното богатство, който не се получава направо
готов от природата, винаги се е дължало на някоя специална, целе-
съобразно-производствена дейност, която пригодява отделни при-
родни материали към отделни човешки потребности. Затова трудът,
като създател на потребителни стойности, като полезен труд, е неза-
висимо от всички обществени форми условие за съществуване на
човека, вечна природна необходимост, за да се осъществи обмяна на
веществата между човек и природа, а значи — и човешкият живот.
Потребителните стойности палто, платно и т.н., накъсо — стоковите
тела, са съединение на два елемента — природна материя и труд.
Ако извадим общия сбор на всички различни видове полезен труд,
които се съдържат в палтото, платното и т.н., все пак винаги ще оста-
не някакъв материален субстрат [основа, вещество], който е нали-
це по природа и без намеса на човека. В своето производство човек
може да постъпва само така, както постъпва самата природа, т.е. са-
14