Page 25 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 1)
P. 25
човешки труд. Откъм тази страна палтото е „носител на стойност”,
макар че това му свойство не прозира дори и през най-рядката му тъ-
кан. И в стойностното отношение към платното палтото фигурира са-
мо откъм тази си страна, т.е. като въплътена стойност, като тяло на
стойността. Въпреки че палтото се явява в закопчан вид, платното е
узнало в него сродната, прекрасна стойностна душа. Но палтото не
може да представлява стойност по отношение на платното, ако съ-
щевременно стойността не приеме за платното формата на палто.
Така, индивидът А не може да се държи към индивида Б като към
величество, ако за А величеството не приеме същевременно и те-
лесния вид на Б, и затова чертите на лицето, косата и много други
неща се променят заедно с всяка смяна на владетеля на една стра-
на.
Значи, в стойностното отношение, в което палтото образува еквива-
лент на платното, формата на палтото важи като стойностна форма.
По този начин стойността на стоката платно се изразява в тялото на
стоката палто, стойността на една стока — в потребителната стой-
ност на друга стока. Като потребителна стойност платното е нещо
очевидно различно от палтото, но като стойност то е „нещо, разглеж-
дано по същия начин като палтото“ и затова изглежда като палто. По
този начин платното получава една стойностна форма, различна от
неговата натурална форма. Неговото стойностно битие се проявява в
неговото равноправие (подобие. бг.ред.) с палтото, също както овчата
природа на християнина се проявява в неговото подобие на божия
агнец.
Както виждаме, всичко онова, което ни бе казал по-преди анализът на
стоковата стойност, ни го казва и самото платно, щом то влезе в сно-
шение с друга стока, с палтото. Само че то открива своите мисли на
единствено достъпния му език, на стоковия език. За да каже, че тру-
дът, в неговото абстрактно качество на човешки труд, образува своя-
та собствена стойност, платното казва, че палтото, доколкото то се
25