Page 142 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 2 и 3)
P. 142

капиталистите свобода през 15-часовия период от 5½ часà сутрин до

      8½ часà вечер по всяко време да карат всеки „младеж” или всяко „де-

      те” да започва, да прекъсва или да свършва своя дванадесетчасов,
      респективно осемчасов труд, а също така и да определят за различ-

      ни лица различни часове за хранене — господата скоро изнамерили

      една  нова  „Relays-system”  (Щафетна  система  при  смяна  на  коне),

      според която работните коне не се сменят на определени станции, а

      се впрягат отново и отново на станциите за смяна.


      Ние няма повече да се спираме на прелестите на тази система, тъй

      като по-сетне ще трябва пак да се върнем на нея. Но още от пръв

      поглед става ясно, че тя е отменила целия фабричен закон не само

      по дух, но и по буква. Как да наложат фабричните инспектори спазва-

      нето на установеното от закона работно време и даването на закон-

      ни паузи за хранене при такова сложно книговодство (деловодство)

      за всяко отделно дете и за всеки младеж? В голяма част от фабрики-
      те скоро пак почнало безнаказано да цъфти старото брутално безоб-


      разие.s136q На  една  среща  с  министъра  на  вътрешните  работи  (1844)
      фабричните инспектори доказали невъзможността за какъвто и да е


      контрол при новоизмислената „Щафетна система”.*136 Но през то-

      ва  време  обстоятелствата  твърде  много  се  изменили.  Фабричните

      работници, особено от 1838 г., издигнаха законопроекта за десетча-
      сов работен ден като свой икономически лозунг, както издигнаха чар-

      тистката програма като свой политически лозунг. Дори онези фабри-

      канти, които били регулирали своите предприятия съобразно закона

      от  1833  г.,  отрупвали  парламента  с  изложения  за  безнравствената

      „конкуренция” на „вероломните братя”, на които по-голямата им бе-

      зочливост  или  по-благоприятните  местни  условия  позволявали  да

      нарушават закона. При това, колкото много и да искали отделни фаб-
      риканти съвсем да отпуснат юздите на своята стара алчност, изрази-

      телите и политическите водачи на класата на фабрикантите им пред-

      писвали променено поведение и променен език спрямо работниците.

      Тъкмо тогава те предприели похода за премахване на житните закони



                                                           142
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147