Page 41 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 1, ОТДЕЛ 7)
P. 41

де вечен роб. Той иска да носи мантия, златна верижка, пръстени, да си мие
      мутрата, да го тачат и славят като почтен, набожен човек… Лихварството е

      голямо, грамадно чудовище, върколак, който изтребва всичко, по-зло от Ка-

      кус, Герион или Антус. И въпреки това той се труфи и иска да мине за набо-
      жен, та никой да не види къде отиват воловете, които той заднешком замъква

      в своята бърлога. Но Херкулес ще чуе рева на воловете и на затворените и
      ще потърси Какус и сред скалите и теснините, и пак ще отърве воловете от

      злодея. Защото Какус се нарича онзи злодеец, който е набожен лихвар, кра-
      де, граби и изпояжда всичко. И все отрича да го е вършил, и че нямало кой

      да открие как е теглил воловете заднешком в своята бърлога, та да оставят

      следи и дири като пуснати навън. Така и лихварят иска да излъже света, че
      бил полезен и давал на света волове, когато той само ги заграбва и изпояж-

      да. И както разкъсват на колело и обезглавяват разбойници, убийци и зло-
      деи — така би трябвало да разкъсват на колело, да прерязват вени… да про-

      гонват,  проклинат  и  обезглавят  всички  лихвари.”  (Мартин  Лутър,  An  die
      Pfarrherrn etc.)]



      Но  първородният  грях  действа  навред.  С  развитие на  капиталисти-

      ческия начин на производство, на натрупването и на богатството ка-

      питалистът  престава  да  бъде  само  въплъщение  на  капитала.  Той

      чувства „човешка слабост” към своя собствен Адам и става толкова
      образован, че осмива мечтанията по аскетизма като предразсъдък на

      старомодния събирач на съкровища. Докато класическият капиталист

      заклеймява  индивидуалната  консумация  като  грях  против  своята

      свещена  функция  и  заклеймява  „въздържанието”  от  натрупване  —

      модернизираният капиталист схваща натрупването като „отричане” от

      своя нагон към консумация. „Ах, две души изпълват тази гръд и вина-

      ги копнеят за раздяла!”*)
      [* Гьоте, „Фауст”, I част — Ред.]



      В историческите наченки на капиталистическия начин на производст-

      во — a всеки капиталистически парвеню индивидуално минава през
      този исторически стадий — господстват като абсолютни страсти на-

      гонът към забогатяване и скъперничеството. Но напредъкът на капи-

      талистическото производство създава не само цял свят от наслади.




                                                           41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46