Page 193 - КАРЛ МАРКС – „КАПИТАЛЪТ“ (ТОМ 3, ЧАСТ 2, ОТДЕЛ 6)
P. 193
да произвежда известен излишък над необходимите средства за същес-
твуване или употребявайки капиталистическия начин на изразяване,
дали и до каква степен ще се окаже възможно да произвежда някаква пе-
чалба за себе си, т.е. излишък над своята произведена от самия него ра-
ботна заплата. Рентата тук е нормалната, всичко поглъщаща, така да се
каже, законна форма на принадения труд и далеч не представлява изли-
шък над печалбата, т.е. в дадения случай над някакъв друг излишък над
работната заплата; напротив, тук не само размерът на такава печалба,
но и самото нейно съществуване зависят при равни други условия от раз-
мера на рентата, т.е. на принадения труд, принудително извършван за
собственика.
Някои историци са изразили удивлението си от това, че — тъй като не-
посредственият производител не е собственик, а само притежател и це-
лият му принаден труд de jure (юридически. ред.) действително принад-
лежи на поземления собственик — при тези условия изобщо може да има
самостоятелно развитие на имущество и, относително казано, на богатс-
тво при обвързаните с ангария или крепостните. Ясно е впрочем, че при
примитивното и неразвито състояние, на което се основава това общес-
твено производствено отношение и съответстващият му начин на произ-
водство, традицията трябва да играе изключително голяма роля. Ясно е
освен това, че тук, както винаги, господстващата част на обществото е
заинтересована съществуващото да се санкционира като закон и даде-
ните от обичай и традиция ограничения да се фиксират като законни ог-
раничения. Като оставим всичко друго настрана, това става впрочем от
само себе си, тъй като постоянното възпроизводство на базата на същес-
твуващото състояние, на лежащото в основата му отношение, приема в
течение на времето урегулирана и редовна форма и тази урегулираност
и ред сами са необходим момент на всеки начин на производство, щом
той трябва да бъде обществено устойчив и независим от проста случай-
ност или произвол. Урегулираността и редът са именно формата на не-
говото обществено затвърдяване и оттук на относителната му еманципа-
ция от голия произвол и голата случайност. Той достига тази форма при
застойно състояние както на процеса на производството, така и на съот-
ветстващите му обществени отношения чрез простото им повторно въз-
производство. Ако формата е съществувала известно време, тя се зат-
върдява като обичай и традиция и, най-после, се санкционира като изри-
193